بلیط مترو با استفاده از RFID

RFID

بلیط مترو با استفاده از RFID

 

در جهت رشد بهره وری در بخش حمل و نقل ریلی ، توجه به افزایش سرعت جابه جایی و کاهش زمان صرف شده جهت انجام سفر از اهمیت بالایی برخوردار می شود. از جمله بخش های مهم یک سفر ریلی ، خرید بلیط است که با توجه به جمعیت زیاد و ازدحام مسافران ، در بعضی موارد شاهد ایجاد صف های طولانی در بخش فروش بلیط مترو هستیم. حتی با وجود عرضه بلیط های کارتی الکترونیکی، بازهم به دلیل نیاز به افزایش میزان حساب و شارژ کارت ، لازم به مراجعه به باجه فروش بلیط در بازه های زمانی مشخص است. به همین دلیل کشورهای اروپایی و امریکا در سالیان گذشته به تحقیق در خصوص انواع روش های جایگزین خرید بلیط و استفاده از آن پرداختند و به این نتیجه رسیده اند که یکی از بهترین روش های ممکن استفاده از سیستم شناسایی بر حسب بارکد ( RFID ) می باشد. در این روش که بر پایه اینترنت می باشد، کاربر اپلیکیشن مخصوص خرید بلیط را روی موبایل هوشمند خود ( Android or iOS ) نصب می نماید. سپس ثبت نام کرده ، مبلغ مورد نظر جهت شارژ بلیط را وارد نموده و مراحل پرداخت را به صورت آنلاین یا آفلاین طی می نماید. در نهایت اپلیکیشن با توجه به سفر مورد نیاز وی ، مبلغ را از اعتبار کیف الکترونیکی شخص کسر می نماید و یک بلیط صادر می گردد. اپلیکیشن سپس یک بارکد دو بعدی را نمایش می دهد که دارای مشخصه مبلغ شارژ شده است . کاربر بارکد نمایش داده شده در موبایل خود را در مقابل صفحه نمایش مخصوص در بخش ورودی مترو قرار می دهد و سیستم اجازه ورود را صادر می نماید .

مزیت :

  مزیت های این روش نسبت به روش های سنتی ( کاغذی و الکترونیکی ) می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱)به صفر رسیدن میزان جعل بلیط و تقلب در استفاده از آن

۲)کاهش زمان سفر برای تمامی اشخاص ( عدم نیاز به مراجعه کاربران به باجه )

۳)امکان ادغام تمامی بلیط ها و توکن های عرضه شده در بخش های مختلف خدماتی و سازمانی در یک اپلیکیشن

                                i.            امکان ادغام تمامی بلیط های مطلوب ( اتوبوس و … ) در یک اپلیکیشن

                              ii.            امکان اعمال تخفیف به گروه خاصی از کاربران ( کارمندان بخش های مطلوب ) در هنگام خرید

۴)پیش بینی و برنامه ریزی جهت استفاده از سامانه در بخش های مختلف سازمانی در آینده از جمله ( شهربازی ، موزه ، اماکن تاریخی و گردشگری و … ) و هزینه پایین راه اندازی در بخش های دیگر به دلیل وجود

۵)کارکرد سامانه به صورت خودکار و عدم نیاز به باجه های الکترونیکی

      ۶) کاهش قابل توجه هزینه های نگهداری و استفاده تجهیزات در طولانی مدت ( استفاده از بستر اینترنت و اتوماسیون کامل و نبود باجه های صدور بلیط )

۷)خروجی مالی شفاف و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه های زمانی و مالی محاسباتی

۸)در روش های پیشین ، امکان گم شدن بلیط الکترونیکی کاربر و در نتیجه متضررر شدن او وجود داشت.

۹)کاهش قیمت تمام شده صدور بلیط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*