برندینگ واژه‌ایست که این‌روزها زبانزد بسیاری از افراد است. کمتر کسی می‌شود که تاکنون چنین واژه‌ای را نشنیده باشد. اما با این حال فرضی که در اینجا حاکم اینست که بسیاری از کسب و کارها و مردم آنطور که باید این مفهوم را درک نکرده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم برندینگ و اهمیت آن بر کسب و کارها و بازاریابی آشنا سازیم. برندینگ رکنی اساسی در معرفی هر شغلی به حساب می‌آید. بنابراین فهم درستی از آن برای هر کسی که مشتاق به پیشرفت است، ضروریست. اما ببینیم برندینگ چیست؟

همه چیز در مورد برندینگ

 

برندینگ چیست؟

برندینگ ، شامل کلیه فعالیت‌هاییست که یک سازمان و یا شرکت جهت افزایش آگاهی از برند و دادن هویتی ناب به محصولات خود انجام می‌دهد. به گونه‌ای که مشتریان نه فقط برای کیفیت آن محصول بلکه بخاطر برند حاضر به خرید کالای مورد نیاز خود می‌کنند. هر شرکت یا سازمانی برای آنکه بتواند بازخورد مثبتی از سوی مشتریان خود بگیرد باید کاری کنند که مشتریان آنها از محصولات و خدماتشان برداشت مثبتی داشته باشند. که این برداشت مثبت ثمره ایجاد یک برندسازی مناسب در کسب و کارشان می‌باشد. فرض کنید شما در مقام مشتری به فروشگاهی می‌روید و قصد خرید کالایی دارید، آیا به کالایی که هیچ هویت و شناختی از آن ندارید، اعتماد می‌کنید؟ مسلما خیر. شما به دنبال محصولاتی می‌گردید که از هویتی مناسب و قابل اطمینان برخوردار باشد! فکر می‌کنم تا اینجا به اهمیت برندینگ پی برده باشید.

به قول لیزا گانسکی، نویسنده، کارآفرین و گوینده آمریکایی:

یک برند صدا است و یک محصول سوغات و نتیجه ی آن است.

چرا به برندینگ نیاز داریم؟

برندینگ در واقع همان بازاریابی است که هر کسی برای معرفی محصولات و خدمات خود نیاز دارد. شما زمانی که برای محصولات و خدمات خود از برندسازی استفاده می‌کنید، در واقع دارید یک هویتی برای آنها ایجاد می‌کنید. هویتی که تمام و کمال ویژگی‌ها و خصوصیاتش را به مشتریان شما معرفی می‌کند. آنچه سبب برتری شما به دیگر رقبا می‌شود را بیان می‌کند. زمانی که شما برای کسب و کار خود برندسازی می‌کنید، یعنی تا اینجا به خوبی توانسته‌اید هدف اصلی خود را پیدا کنید و در راستای همان هدف سرمایه‌گذاری می‌کنید. بنابراین اینگونه از صرف هزینه‌های بی‌فایده بسیاری جلوگیری می‌شود.

 

10 نکته مهم که برای برندینگ خود باید بدانید

برای آنکه بتوانید برندسازی مناسبی برای محصولات و خدمات خود داشته باشید، ما در اینجا به 10 نکته مهم اشاره می‌کنیم:

  1. باید با ابزارهای برندینگ آشنا باشید.
  2. اشتباهات رایج را در برندسازی بدانید.
  3. داستان‌سرایی ویژه‌ای برای محصولات خود داشته باشید.
  4. دقیقا تمامی جزییات برندتان را توصیف کنید.
  5. تمامی مشتریان خود را با هر سلیقه و سطح علمی در نظر بگیرید.
  6. وجه تمایزی مهمی با رقبای خود داشته باشید و آن را به اطلاع دیگران برسانید.
  7. شعار مناسبی برای برندینگ خود بسازید. شعاری که در یک جمله تمامی آنچه که هستید را به خوبی معرفی کند.
  8. پس از برندسازی، به توسعه آن فکر کنید.
  9. همیشه به دنبال راه‌حلی بگردید که امتیاز ویژه‌ای به مشتریان دهد مثل هدیه دادن و کسب امتیاز بیشتر
  10. خلاقیت در روند کاری خود داشته باشید.

ابزارهای لازم جهت برندسازی چیست؟

برندینگ یعنی اینکه شما بتوانید تا جایی که امکانش هست با مشتریان ارتباطات بالقوه و مناسبی داشته باشید. باید سعی کنید آنها را به مشتریان وفادار و مادام العمر خود تبدیل کنید. به گونه‌ای که خود آن مشتریان بازاریاب محصولات شما باشند. یعنی در دیدارهایی که با دوستان، همکاران و نزدیکان خود دارند بارها از خدمات ارزنده شما تعریف کنند. به طوری که دیگران نیز مشتاق به استفاده از محصولات و خدمات شما شوند. در این راستا مطمئنا برای انجام چنین مسئولیت سنگینی نیاز به ابزارهایی دارید که خطاهای شما را تا حد امکان کاهش دهد. ابزارهایی چون:

  1. تبلیغات محصولات و خدمات
  2. راه‌اندازی انواع کمپین‌ها
  3. بازاریابی مستقیم
  4. بازاریابی وایرال
  5. حضور در رویدادها و جشنواره‌ها
  6. ایجاد رنگ‌بندی مناسب
  7. طراحی لوگو و داشتن یک سایت
  8. هماهنگی پوشش کارکنان با رنگ هویتی شما
  9. حضور در رسانه‌های مختلف

اشتباهات رایج در برندینگ

اشتباهات رایج در برندینگ چیست؟

از آنجایی که برندینگ مقوله‌ای بسیار مهم و حساس است. بنابراین باید دقت کنید گاهی کوچکترین اشتباه باعث می‌شود به قول معروف شما از عرش به فرش برسید. باید اشتباهات رایج در برندینگ را بشناسید و آنها را در حرفه‌ی خود منع کنید. از جمله این اشتباهات:

  1. برای مغرفی و تثبیت خود سعی نکنید به عنوان اسپانسر در هر رویدادی حضور داشته باشید. از قبل تمامی جوانب را به خوبی بسنجید.
  2. سعی کنید از تفریط در معرفی خدمات و محصولات خود بپرهیزید.
  3. فکر نکنید که می‌توانید، یک شبه ره صدساله روید. ساخت یک برند خوب و قوی زمان می‌خواهد. فکر می‌خواهد. خلاقیت می‌خواهد. پس صبور باشید و فقط به برندسازی قوی‌ای زا خود فکر کنید.
  4. زمانی که به موفقیت می‌رسید، عواملی که شما را به اینجا رساند را فراموش نکتید. بلکه باز هم با توجه به همانها راه را با انرژی بیشتری ادامه دهید.
  5. داشتن لوگو، شعار و سایت تمامی برندینگ نیست. اینها فقط یک هویت بصری از محصولات و خدمات شما می‌سازند.
  6. اگر به برندی عام و قوی دست پیدا کردید، بدانید این دلیل نمی‌شود که ناگهان ارزش و قیمت محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. اینکار سبب ریزش بسیاری ار مشتریان شما می‌شود. اگر دلیل محکمی بر این گران شدن دارید، آن را برای کاربران و مشتریان خود شفاف‌سازی کنید.

به قول وارن بافت ، مدیر عامل شرکت برکشایر هاتاوی یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در جهان:

20 سال طول می‌کشد تا شهرت و اعتبار کسب کنید و پنج دقیقه زمان برای خراب کردن آن کافیست! اگر به این موضوع خوب فکر کنید، راه‌های متفاوتی را امتحان می‌کنید.

انواع برندسازی

برندسازی پروسه یکسانی ندارد که هر کسی با هر حرفه و شغلی بخواهد با مسیری مشابه هویتی برای محصولات و خدمات خود بسازد. برندینگ انواع مختلفی دارد که هر شرکت و سازمانی و یا شخصی متناسب با اهداف خود یکی از آنها را انتخاب می‌کند. برندینگ شامل انواع مختلفیست از جمله:

  1. برندینگ شرکتی: اینکه سازمانی تمامی آنچه که دارد، اعم از خدمات، محصولات و کارمندان خود را به دیگران معرفی کند.
  2. برندینگ محصول: گاهی محصولی دارید که برای آن برندسازی می‌کنید. اگر در این برندسازی موفق باشید، باعث می‌شود مشتریان بین محصولات مشابه با شما، برند شما را انتخاب کند.
  3. پرسونال برندینگ: این یک نوع برندسازی برای افراد معروف و مشهور جامعه است.
  4. برندینگ جعرافیایی: محصول یا خدماتی دارید که می‌خواهید به صورت محلی آن را معرفی کنید. پس نیاز به این نوع از برندسازی دارید.
  5. برندسازی مشارکتی: گاهی برای رسیدن به هدف در سریعترین زمان ممکن، لازم است که با دیگر برندها همکاری داشته باشید.
  6. برندسازی علی: محصول یا خدماتی دارید که می‌خواهید با امور خیریه همراه کنید. پس باید از این نوع برندینگ استفاده کنید.

 

چگونه طاهاتک در برندینگ به شما کمک می‌کند؟

تا اینجا فهمیدیم که برندینگ فرایندی نیست که شما یک شبه آن را طی کنید. برای ایجاد برندی حرفه‌ای نیاز به منابع و زمان زیادی دارید. باید به دنبال متخصصینی باتجربه و کاربلد بگردید و از راهنمایی‌ آنها در این مسیر استفاده کنید. خوشبختانه این روزها آنقدر علم برندینگ در جامعه خوب جا افتاده است که به راحتی می‌توانید متخصصان حرفه‌ای را در این زمینه پیدا کنید.

در طاهاتک شما نگران تبلیغات خود نباشید، طاهاتک با استفاده از دانش روز تبلیغات و بازاریابی، برند شما را برای همگان رونمایی می‌کند و با تکیه بر همین دانش فنی و تیم بازاریابی برند شما را به جمع بهترین‌ها می‌آورد و رویای شما را به حقیقت بدل می‌کند. اگر برای ایجاد برندی مناسب برای کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق یکی از راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس با شماره تلفن‌های: 09032033400 – 03131315775- 02128426362

و یا شماره خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند.


جهت آشنایی بیشتر با ضرورت برندینگ اینجا کلیک کنید!

0/5 ( 0 نظر )