ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر موضوعی بود که در سال 1395 خبر داغ بسیاری از کانال‌های خبری شده بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی اقدام ترامپ و اقداماتی که پس از آن در رابطه با تاکسی اینترنتی اوبر شکل گرفت، آشنا شویم. پس از انتخاب ترامپ بعنوان ریاست جمهوری آمریکا، قوانینی در این کشور وضع می‌شد که نتایج آن تاثیرات مهمی بر عملکرد دیگر نهادها و کمپانی‌های آمریکایی می‌گذاشت. اوبر از جمله کمپانی‌هایی بود که درگیر تصمیمات ترامپ شد. در ادامه می‌بینیم که تصمیمات ترامپ چه تاثیری بر تاکسی اینترنتی اوبر گذاشت!

ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر

ماجرای ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر

شنیدن داستان ماجرای ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر می تواند برایتان جذاب باشد. از تهدیداتی که اوبر با آنها روبه رو بود می توان به ماجرای ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر اشاره کرد.

تاکسی اینترنتی اوبر،‌ به عنوان یک مجموعه محبوب در بین مردم اکنون به ابر قدرت حمل و نقل شهری تبدیل شده است و البته به خاطر حمایت‌های مردم ، با وجود رو به رو بودن با انواع دست اندازها و تهدیداتی که در مسیر پیشرفتش قرار گرفت به راه خود ادامه داد حالا با دستور جدید رییس جمهور ترامپ مبتنی بر جلوگیری از ورود اتباع خارجی هفت کشور به خاک آمریکا به دردسر جدی افتاد. دردسری که به تقابل حامیان اوبر ، یعنی مردم با این کمپانی منجر شده است. محدود کرن ورود مسافرانی از دیگر کشورها به آمریکا از یک طرف نوعی توهین به حقوق بشری محسوب می‌شد که صدای اعتراض بسیاری از مردم آمریکا را درآورد. از طرفی هم مانع شدن از حضور این اتباع در کشور بر اقتصاد بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌ها تاثیر داشت. بنابراین طبیعی بود که این تصمیم به مزاج بسیاری از افراد جامعه ناخوشایند باشد و در این راه دست به اقدامات اعتراضی بزنند. اقداماتی که به عنوان عاملی جهت تهدید تاکسی اینترنتی اوبر شناخته می‌شد.

اولین روز از دستور ترامپ

پس از آنکه ترامپ قانون جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور(ایران، کره شمالی، لیبی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن) به آمریکا را وضع کرد، در اولین روز پس از ثبت این ممنوعیت اقدامات اعتراضی بسیاری در آمریکا شکل گرفت.  لیفت، که از جمله رقیبان سرسخت اوبر محسوب می‌شود در آن زمان جهت اعتراض به تصمیم ترامپ در غربال گیری کردن مسافران و محدود کردن دایره تعداد کاربران لیفت، در محدوده فرودگاه جان اف کندی اعتصاب کردند. این در حالی بود که اوبر بدون توجه به این تصمیم به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد. این عدم توجهی، احساسات بسیاری از مردم را در سرتاسر دنیا جریحه‌دار کرد. گویی اوبر برای موفقیت و گسترش فعالیت‌های خود انگار توجهی به اتفاقات جهانی ندارد! بنابراین در این زمان بازخوردهایی را از سوی کاربران خود دریافت کرد که حتی منجر به ریزش تعداد زیادی از طرفداران او شد! اما ببینیم ماجرای واقعی بی توجهی اوبر به این تصمیم چه بود؟!

در مورد چالش‌های اوبر بیشتر بدانید

مخالفت رییس اوبر با ترامپ

اوبر از همان ابتدای فعالیتش با چالش‌ها و دردسر‌های زیادی روبرو می‌شد اما هر بار به گونه‌ای تمامی چالش‌ها و مشکلات پیش رو را پشت سر میگذاشت که تعجب افراد بسیاری را برمی‌انگیخت. اوبر هموراه تلاش می‌کرد بدون در نظر گرفتن عوامل بیرونی که بر صنعت تاکسی اینترنتی او تاثیر داشت، خدمات خود را به بهترین صورت در اختیار کاربران خود قرار دهد. در واقع می‌خواست با ارتقا کیفیت خدمات خود و جذب علاقه‌مندان بیشتر دلایل محکمی برای استدلال و دفاع از خود در برابر انواع چالش‌ها و دردسرها داشته باشد.

در سال 2017 در پی تصمیم ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود 7 کشور به آمریکا و بی توجهی اوبر به این تصمیم، کاربران بسیاری در دنیا برای واکنش به این کار اوبر با گذاشتن پست در اینستاگرام و توییتر دیگران را تشویق به پاک کردن اپلیکیشن اوبر بر روی گوشی همراه خود می‌کردند. در آن زمان اوبر کاربران زیادی را از دست داد. با این حال این تمام قضیه نبود. البته که اوبر هم نسبت به اقدام ترامپ اعتراضاتی داشت ولی همانند دیگر چالش‌ها و مشکلاتی که پشت سر گذاشته بود، هیچگاه این عوامل را با فعالیتش دخیل نمی‌کرد. او اعتراض خود را به شکلی دیگر در نامه‌ای کتبی به گوش رییس جمهور آمریکا رسانده بود.

البته از نگاهی دیگر اعتصاب رانندگان لیفت را می‌توئان نوعی بازاریابی برای رقابت با اوبر دانست. می‌توان از این منظر نگاه کرد که دست گذاشتن بر روی احساسات مردم یک اصل در بازاریابی خدمات و محصولات حساب می‌شود. چیزی که لیفت در آن زمان با استفاده از این موقعیت و عدم توجهی قدرترین رقیب خود در نوع بازاریابی خود استفاده کرد. البته این یک نظر است و شاید چنین چیزی در پی تصمبم لیفت نبوده است جز همان ابراز همدردی با کاربران در سرتاسر دنیا.

ماجرای ترامپ و تاکسی اینترنتی اوبر

همانطور که قبلا بیان کردیم، اوبر اعتراض خود را در قالب نامه‌ای که در آن ترامپ را مخاطب خود قرار داده بود، نشان داد. تراویس کالانیک مدیر عامل اوبر ، که علاوه بر این سمتش در اوبر عضور گروه مشاوران اقتصادی دولت ترامپ نیز بود، طی نوشتن نامه‌ای به ترامپ اعتراض کمپانی اوبر را نسبت به این قانون اعلام کرد و خواستار لغو آن شد. وی در ابتدای نامه ضمن ابراز نگرانی در رابطه با این تصمیم و عواقب آن که متوجه بسیاری از کمپانی‌ها می‌شود، از ترامپ خواست که تا جایی که می‌شود در این تصمیم تجدید نظر کند. اما انگار این نامه هم تاثیر چنانی در تصمیم ترامپ نداشت تا جایی که حتی کالانیک به دلیل هجم انتقاداتی که از این نامه دریافت کرد تحت فشار زیادی قرار گرفت. پس از آن برای آنکه کمپانی خود را متوجه این کشمکش‌ها و انتقادات نکند از سمت خود بعنوان یکی از مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ استغفا اد و به همان سمتش در کمپانی اوبر بعنوان مدیرعامل بسنده کرد.

مشاوره اقتصاد بودن یک نهاد یا سازمانی به این معنا نیست که با تمامی تصمیمات فردی و سازمانی موافق باشیم. تمامی مشاوران اقتصادی برای این به عنوان مشاور در سازمان‌ها و نهادها فعالیت می‌کنند که در پی هر تصمیمی که گرفته شد با دلایل و استدلال‌های کافی و سنجیده آن تصمیم را رد و یا تایید کنند. اگر با تصمیمی مخالفت شد این بدان معنا نیست که باید از سمتش برکناری کند. این چیزی است که تراویس کالانیک مدیرعامل اوبر به آن اقرار کرد که مشاوره اقتصادی بودن دونالد ترامپ به این معنا نیست که با تمامی تصمیمات او موافق باشیم و علت استعفایش را فقط اایجا تعدیل در کمپانی خود عنوان کرد.

هر فعالیتی که بر بستر اینترنت در دنیا ایجاد شده است، از همان ابتدای فعالیتش فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر می‌گذارد. از تاکسی اینترنتی گرفته تا پیک مارکت‌های آنلاین، کارواش اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، آموزش‌های آنلاین و …. . عده‌ای فکر می‌کنند تنها مشکلی و دردسری که برای پیاده‌سازی استارتاپ و کارآفرینی خود دارند همان کسب مجوزاتی است که برای آن باید هفت خان رستم را طی کنند ولی اینن فقط یک قسمتی از قضیه است.

 طبیعی است که عوامل بیرونی زیادی چون سیاست، فرهنگ، اقتصاد و … بر هر نوع کسب و کاری تاثیر بگذارد. این تاثیر می‌تواند برای آن کار خوب و مناسب باشد و سبب رشد آن شود و یا آنقدر پیامد بدی برای آن داشته باشد که مدیران را کلافه کند. چیزی که در این شرایط سبب دوام و محبوب شدن آن کسب و کار می‌شود نوع مدیریت درستی است که اجرا شود. مدیران باید در هر لحظه منتظر چالش‌ها و راه‌های پردردسر زیادی باشند و با رشد و ارتقا علم خود بتوانند این شرایط را به خوبی کنترل کنند. چیزی که اوبر و هر تاکسی اینترنتی دیگری چون اسنپ و تپسی نیز بدان دچار هستند و این مدیریت کارآمد آنها می‌تواند گذر کردن از این راه را برایشان آسانتر کند.

0/5 ( 0 نظر )