حمله به رانندگان اوبر از جمله درگیری‌هایی بود که با پیدایش تاکسی اینترنتی رخ داد. درگیری‌ها و نزاع‌هایی که این روزها در کشورمان نسبت به اسنپ و تپسی شاهد آن هستیم. اوبر اولین استارتاپ تاکسی اینترنتی بود که در جهان پدید آمد. پس از آن با توجه به مزایا و تمایل افراد به زندگی آنلاین سبب شد این ایده در کشورهای دیگر جهان تحت عناوین و برندهای متفاوتی اجرا و پیاده‌سازی شود. پیاده‌سازی و اجرای استارتاپ تاکسی اینترنتی مسلما وجود زنگ خطری برای آژانس‌ها و تاکسی سرویس‌های سنتی بود به گونه‌ای که تاکسی‌های سنتی بارها تلاش می‌کردند با دادن مزایای بیشتر به مسافرین خود آنها را بار دیگر مشتری خود کنند ولی انگار در این امر موفق نبوده و این ناکامی‌ها سبب ایجاد تنش‌هایی بین آنها و تاکسی‌های اینترنتی شد. حتی نهادهای بسیاری نیز مخالف تاکسی اینترنتی‌ها هستند. چیزی که حتی اوبر هم سالانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر با اوبر و نزاع‌هایی که پس از پیدایش آن دامنگیرشان شد، آشنا شویم.

همه چیز در مورد حمله به رانندگان اوبر
همه چیز در مورد حمله به رانندگان اوبر

در مورد اوبر بیشتر بدانیم

اگر بخواهم در یک کلام کوتاه شما رو با اوبر آشنا کنم اینگونه برایتان بیان میکنم که اوبر همان نسخه خارجی اسنپ و تپسی ماست. در واقع اسنپ و تپسی هر دو استارتاپ‌هایی بودند که با الهام گرفتن از ایده اوبر فعالیتشان را در ایران آغاز کردند. داستان اوبر از آنجایی نشات گرفت که دو مدیرعامل آن به هنگام شرکت در یک جلسه‌ای هیچ تاکسی‌ای برای رفتن به آن جلسه پیدا نکردند و این همان‌جایی بود که جرقه پیاده‌سازی چنین ایده‌ای در ذهن آنها زده شد. با گذشت زمان بر تعداد علاقه‌مندان و طرفداران اوبر افزوده شد تا جایی که سرانجام اوبر فعالیتش را گسترش داد و در چندین کشور مختلف در جهان فعالیت نمود. گردشگرانی که مدام در سفر هستند متوجه فراگیر بودن اوبر هستند. چرا که برخی از آنهابه این موضوع اذعاندارند که تاکنون در بیشتر کشورهایی که سفر کرده‌ایم اوبر آنجا بوده است و ما برای سفرهای درون‌شهری از آن استفاده می‌کردیم.

اوبر یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی است که اکنون در بیش از 70 کشور فعالیت دارد. بر اساس آمارهایی که بدت آمده است این کمپانی اکنون دارای بیش از 27000 کارمند در سرتاسر دنیاست. اوبر کلیه خدمات خود را در چهار سرویس Uber X, Uber Black, Uber SUV, Uber LUX ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با اوبر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

با اوبر بیشتر آشنا شویم...

چرا اوبر معروف شد؟

اوبر درست زمانی بوجود آمد که نیاز به وجود چنین سامانه‌ای بیش از پیش احساس می‌شد. با رشد جمعیت و افزایش دغدغه‌های کاری، ترافیک‌های شهری معضلی بزرگ در کلانشهرها محسوب میشد. افراد دیگر حوصله و زمان کافی نداشتند که مدت‌ها کنار خیابان باشند تا نهایت یک تاکسی پیدا شود تا آنها را به مقصد برساند. از طرفی هم آنقدر ناامنی در اطراف خود مشاهده می‌کردند که نمی‌توانستند برای سفرهای خود به هر کسی اعتماد کنند. اوبر با آغاز فعالیتش پاسخگوی بخش زیادی از این مشکلات بود. بدیهی است که به مرور در زندگی افراد جامعه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داد و رفته رفته به علاقه‌مندان آن افزوده شد. اگر چه پیدایش اوبر برای مسافران بهترین اتفاقی بود که در چند دهه اخیر اتفاق می‌افتاد اما برای تاکسی‌های شهری و آژانس‌ها زنگ خطری به حساب می‌آمد. زیرا آنها دیگر همانند گذشته درآمد کافی نداشتند!

در مورد چالش‌های اوبر بیشتر بدانید!

آغاز حمله به رانندگان اوبر

پس از آنکه اوبر به محبوبیت رسید و خطری جدی برای آژانس‌های تاکسی محسوب شد، آنها دیگر نتوانستند در برابر فعالیت‌های اوبر ساکت باشند و هر بار بر سر مسائلی به نزاع با تاکسی اینترنتی اوبر پرداختند. ضرری که محبوبیت اوبر به دیگر بخش‌ها و نهادهای دولتی دیگر کشورها وارد می‌کرد سبب شد، کم کم صدای اعتراض این نهادها نیز درآید. به گونه‌ای که فعالیت اوبر در چندین کشور متوقف شد. اما آیا واقعا اوبر مشکلی اساسی برای آنها بود؟  آیا پیوستن تاکسی‌های شهری به اوبر راه حل مناسبی برای پایان به اینهمه نزاع بود؟  اما تمامی اینها ذره‌ای نتوانست جلوی پیشرفت و فراگیر شدن اوبر را بگیرد. حمله به رانندگان اوبر از جمله نزاع‌هایی بود که با این تاکسی اینترنتی در پاریس شکل گرفت اما ببینیم علت این درگیری چه بود؟

حمله به رانندگان اوبر در پاریس

حمله به رانندگان اوبر در پاریس

در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۴ بود که رانندگان تاکسی پاریس در نزدیکی فرودگاه شارل دو گل در پایتخت فرانسه حمله به رانندگان اوبر را استارت زدند! این حمله به رانندگان اوبر نشانه اعتراضی به این سیستم جدید حمل و نقل اینترنتی بود که از سوی مردم به شدت استقبال شده بود. اما این تنها حمله و درگیری با رانندگان اوبر نبود و سالانه با رشد و پیشرفت هر چه بیشتر اوبر بر شدن این درگیری‌ها افزوده میشد. با این حال اوبر هیچ‌گاه فعالیت خود را متوقف نکرد یا تمامی مخالفان خود را با توجه به دلایل منطقی قانع می‌کرد و یا بدو توجه به آنها به راه خود ادامه میداد.

مسدود کردن خیابان ها در اعتراض به اوبر

در ۱۱ ژوئن سال ۲۰۱۴ ،‌رانندگان تاکسی در بسیاری از شهرهای اروپا با مسدود کردن جاده‌ها اعتراض خود را به ظهور شرکت هایی مانند اوبر نشان دادند و معتقد بودند چنین شرکت هایی وضعیت مالی خانواده های آنها را به خطر انداخته‌. یکبار دیگر در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ رانندگان تاکسی پاریسی با قفل کردن خیابان‌های این شهر ، اعتراض جدی‌تری را به اوبر به معرض نمایش گذاشتند. در ۲۴ جولای ۲۰۱۵ اما ،‌اینبار در مسافتی قاره‌ای ، صدها راننده تاکسی در ریودوژانیرو ،‌در اوج ساعت ترافیک اول صبح ، خیابان‌های این شهر را به نشانه اعتراض به اوبر بند آوردند. همه این رانندگان معترض بر این عقیده بودند اضافه شدن کاربرهای اپلیکیشن اوبر باعث کاهش درآمد روزانه آنها شده و به غیر عادلانه بودن این رخ داد اعتراض داشتند.

در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ در حمله به رانندگان اوبر توسط راننده‌های تاکسی برزیلی  رانندگان اوبر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که البته این اتفاق باز هم تکرار شد. در ۲۲ مارچ ۲۰۱۶ رانندگان تاکسی در جاکارتا تظاهرات گسترده‌ای علیه کمپانی‌هایی مانند اوبر و گراب به راه انداختند. اینها فقط بخشی از تهدیدات تاکسی اینترنتی اوبر می‌باشد.

اوبر همچنان با قدرت پیش می رود

با همه این احوال همچنان استقبال مردم از اوبر و سیستم‌های مشابه مانند گراب و لیفت اجازه نداد فعالیت اوبر به جز در موارد انگشت‌شماری متوقف یا محدود شود. از قرار، اقبال عمومی قدرت به مراتب بیشتری از تلاش دولت‌ها و سندیکاهای تاکسیرانی برای جلوگیری از فعالیت سیستم حمل و نقل اینترنتی اوبر و امثال آن داشته است و همین محدودیت دست معترضان را برای جلوگیری از ادامه فعالیت اوبر بست. در واقع محبویت اوبر در جوامع را میتوان عاملی اصلی در عدم توقف فعالیت این تاکسی اینترنتی دانست.

اسنپ و تپسی هم همانند اوبر با درگیری‌ها و مخالفت‌های زیادی در کشور روبرو هستند. و همانند اوبر به دلیل محبوبیت و طرفداران زیادی که در کشور دارند، هیچ مخالفت و اعتراضی از هیچ نهادی نتوانسته است که جلوی فعالیت آنها را بگیرد.

5/5 ( 1 نظر )