اپلیکیشن فروشگاه بهتر است یا سایت فروش؟ این سؤال توسط بسیاری از فروشندگان پرسیده می‌شود. آن‌ها می‌خواهند بدانند که با طراحی اپلیکیشن فروش موفقیت بیشتری به دست می‌آورند یا با راه‌اندازی سایت فروشگاه. اولین اولویت یک فروشگاه، فروش بیشتر است که طبیعتاً سود بیشتر به دنبال دارد. برای فروش بیشتر نیاز به تبلیغ و دیده شدن دارید. یکی از مهم‌ترین بسترهای تبلیغات، فضای مجازی است. سایت، اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی هستند که فضای مجازی در اختیار فروشندگان می‌گذارد. با پررنگ‌تر شدن نقش اپلیکیشن فروش، برخی از فروشندگان سایت فروش خود را به‌طورکلی کنار گذاشته‌اند. این افراد ممکن است از قابلیت‌های سایت فروش کمتر استفاده کنند. برخی دیگر به اپلیکیشن اعتقاد چندانی ندارند و پایه فروش اینترنتی خود را بر سایت بنانهاده‌اند.  دسته‌ای دیگر نیز از هر دو ابزار سایت و اپلیکیشن فروشگاه استفاده می‌کنند. در این مقاله در مورد اینکه اپلیکیشن طراحی کنیم یا سایت فروش بحث می‌کنیم.

ویژگی‌های سایت فروش در مقایسه با اپلیکیشن فروشگاه

برای انتخاب بین طراحی اپلیکیشن فروشگاه یا سایت ابتدا ویژگی‌های سایت فروشگاهی را بررسی می‌کنیم. از زمان ظهور اینترنت سایت‌ها نیز طراحی شدند. به‌طورکلی هدف از راه‌اندازی یک سایت اعلام موجودیت به همگان از طریق فضای مجازی و اینترنت است. از این جهت طراحی سایت فروشگاهی نیز برای همین هدف انجام می‌شود. ولی در کنار آن اهداف دیگری نیز مدنظر هستند. مهم‌ترین این اهداف عبارت‌اند از:

  1. نمایش و معرفی محصولات در فضای مجازی
  2. خریدوفروش آنلاین محصولات
  3. تبلیغات مجازی برای فروشگاه
  4. ارتباط مجازی با تمام مشتریان
  5. قابلیت دسترسی مجازی بالا به فروشگاه
  6. به‌روزرسانی آسان و فوری
  7. سازگاری با همه دستگاه‌ها
  8. قابلیت اشتراک‌گذاری عالی
  9. رعایت بهداشت
  10. ایجاد فضای مقایسه محصولات و انتخاب بهتر برای مشتری

نمایش و معرفی محصولات در فضای مجازی

در یک سایت فروشگاه می‌توانید تمام محصولات خود را معرفی کرده و به نمایش بگذارید. نوع محصول، برند، کیفیت، قیمت و … مواردی هستند که خریداران می‌خواهند در مورد آن بدانند. شاید ارائه اطلاعات به‌صورت حضوری به دلیل مشکلاتی ازجمله شلوغی فروشگاه، کم‌حوصلگی و … مشکل باشد. ولی در سایت می‌توان به‌راحتی هر اطلاعی در مورد محصولات ارائه داد. از این‌رو خریداران با مراجعه به سایت به‌آسانی هر اطلاعی در مورد محصول موردنظرشان را به دست می‌آورند.

خریدوفروش آنلاین محصولات

یکی از دلایل مهم طراحی اپلیکیشن فروشگاه یا سایت فروش، خریدوفروش آنلاین است. پروسه خریدوفروش حضوری معمولاً زمان‌بر بوده و با مشکلاتی همراه است. ولی خریدوفروش آنلاین به دلیل صرفه‌جویی در وقت و راحتی بسیار موردعلاقه فروشندگان و خریداران است.

تبلیغات مجازی برای فروشگاه

ابزار تبلیغ برای هر شغل و مجموعه فروش لازم و حیاتی است. یکی از نقاط قوت سایت نسبت به اپلیکیشن فروشگاه بحث تبلیغات است. سایت همواره در اینترنت وجود دارد. سایت احتمالاً موقع جستجو توسط کاربران دیده‌شده و باعث جذب مشتری می‌گردد. ولی یک اپلیکیشن فروشگاه چنین مزیتی ندارد.

ارتباط مجازی با تمام مشتریان

از طریق یک سایت فروشگاهی فروشنده و خریدار می‌توانند به‌صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط بوده و تبادل‌نظر کنند. مثلاً فرض کنید خریداری بخواهد در مورد محصول خاصی بیشتر بداند. به‌جای مراجعه و یا تماس می‌تواند به‌راحتی در قسمت چت درخواست را ثبت و پاسخ آن را دریافت کند. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی کالا امکان چت تصویری آنلاین را نیز به سایت اضافه کرده‌اند. معمولاً اپلیکیشن فروشگاه این ویژگی را باکیفیت سایت ارائه نمی‌دهد.

قابلیت دسترسی مجازی بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروشگاه ازنظر قابلیت دسترسی بسیار بهتر از اپلیکیشن فروشگاه است. سایت همواره در فضای اینترنت وجود داشته و در اختیار همگان است. هرکسی می‌تواند با یک جستجوی ساده سایتتان را پیداکرده و مشتری شما گردد. این کار به‌راحتی و با سرعت برای هر کاربری امکان‌پذیر است. ولی اپلیکیشن فروشگاه باید حتماً بر روی موبایل خریدار نصب‌شده باشد تا مشتری بتواند از آن استفاده کند.

به‌روزرسانی بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروش به‌راحتی توسط فروشگاه قابل به‌روزرسانی است. فروشنده می‌تواند تغییراتی که لازم باشد را اعمال کند تا همه بتوانند آن را ببینند. ولی اپلیکیشن فروشگاه بایستی توسط خود کاربر بر روی موبایلش به‌روزرسانی شود.

سازگاری با همه دستگاه‌ها

سایت فروشگاهی و کلاً هر سایتی با همه دستگاه‌ها (موبایل و …) سازگاری دارد. ولی اپلیکیشن فروشگاه و یا هر اپلیکیشنی با توجه به نوع طراحی می‌تواند بر روی دستگاه‌های دیگر جوابگو باشد.

قابلیت اشتراک‌گذاری بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروش و یا هر سایتی را می‌توانید به‌راحتی در هر بستری به اشتراک بگذارید. کاربر بدون انجام کار خاصی می‌تواند از طریق لینکی که به اشتراک گذاشته‌اید وارد سایتتان شود. ولی اپلیکیشن فروشگاه و یا هر اپلیکیشن دیگری پس از اشتراک‌گذاری نیاز به نصب توسط کاربر دارد.

رعایت بهداشت

اپلیکیشن فروشگاه به دلیل فراهم نمودن بستر خریدوفروش آنلاین عدم حضور فیزیکی خریداران را به دنبال دارد. از این‌رو مشکلات بهداشتی که در فضای فروشگاه‌ها به دلیل تماس افراد با یکدیگر به‌وجود می‌آیند برطرف می‌شوند. با شیوع کرونا این ویژگی فروشگاه‌های اینترنتی موردتوجه جوامع قرار گرفت. به همین جهت تعداد فروشگاه‌های اینترنتی روزبه‌روز در حال افزایش است.

ایجاد فضای مقایسه محصولات و انتخاب بهتر مشتری

یک سایت فروشگاهی امکان انتخاب محصول بهتری برای خریداران فراهم می‌کند. مشتریان می‌توانند با مقایسه محصولات ازنظر کیفیت، برند و قیمت محصول مطلوب خود را به‌راحتی پیدا کنند.

طراحی اپلیکیشن فروش

ویژگی‌های اپلیکیشن فروشگاه

کاربرد اپلیکیشن‌ها بسیار فراتر از یک فروشگاه اینترنتی است. اپلیکیشن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. این ویژگی‌ها باعث شده طراحی اپلیکیشن در اولویت کاری بسیاری از مجموعه‌ها مخصوصاً استارتاپ‌ها قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله طراحی اپلیکیشن و استارتاپ‌ها را نگاه کنید. فروشندگان زیادی نیز از این ابزار استقبال کرده و نسبت به طراحی اپلیکیشن فروشگاه خود اقدام کرده‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن فروش را بیان می‌کنیم.

نمایش و معرفی محصول به‌صورت آنلاین و آفلاین

در یک اپلیکیشن فروشگاه می‌توان محصولات را به نمایش گذاشت. نکته مهم این است که اپلیکیشن ابزارهای دسته‌بندی بهتری نسبت به سایت در اختیارمان می‌گذارد. این ویژگی‌ها می‌توانند برای خریدار جذاب باشند. همچنین زمان آفلاین بودن نیز این محصولات بر روی اپلیکیشن قابل‌نمایش هستند. درصورتی که برعکس سایت‌های دیگر که فقط موقع آنلاین بودن، محصولات قابل‌نمایش هستند.

خریدوفروش آنلاین بهتر نسبت به سایت

در اپلیکیشن فروشگاهی می‌توانید بهتر از یک سایت، خریدوفروش آنلاین را تجربه کنید. زیرا ابزارها و امکانات پیشرفته‌تری در اختیاردارید.

سورت و انتخاب بهتر محصول نسبت به سایت فروش

در اپلیکیشن فروشگاهی بهتر از سایت می‌توان محصولات را سورت کرد و درنتیجه انتخاب مطلوب‌تری حاصل می‌شود.

کارایی بسیار بهتر در حالت آفلاین نسبت به سایت 

اپلیکیشن فروشگاه در حالت آفلاین نیز کارایی دارد. سایت نمی‌تواند در حالت آفلاین کارایی چندانی داشته باشد. درحالی‌که اپلیکیشن در حالت آفلاین نیز بیشتر عملکردهای خود را حفظ می‌کند.

استفاده منظم و شخصی‌سازی

یک اپلیکیشن فروشگاه توسط مشتری بر روی موبایل نصب می‌شود. مشتری به‌طور منظم با این اپلیکیشن خرید انجام داده و به‌احتمال‌زیاد تبدیل به یک مشتری ثابت می‌گردد. ولی امکان اینکه یک کاربر از طریق سایت به یک مشتری ثابت تبدیل شود بسیار کم است.

استفاده راحت‌تر نسبت به سایت 

اپلیکیشن به دلیل اینکه به‌طور اختصاصی بر روی موبایل نصب می‌شود مانند یک ابزار همواره در اختیار کاربر است. همچنین ابزارها و امکانات اپلیکیشن‌ها باعث جذابیت برای کاربران و ایجاد حس خوب در آن‌هاست. این عوامل باعث می‌شوند که کاربر راحت‌تر از اپلیکیشن استفاده کند و نسبت به آن رویکرد بهتری داشته باشد. ولی یک سایت فروش از چنین مزیتی برخوردار نیست.

مقایسه اپلیکیشن فروشگاه با سایت فروش

اپلیکیشن فروشگاه یا سایت فروش؟ با توجه به بخش‌های قبلی اکنون می‌توان بهتر به این سؤال پاسخ داد. همان‌طور که اشاره کردیم هرکدام ویژگی‌هایی دارند که برخی از آن‌ها مشترک است و برخی دیگر اختصاصی. ماهیت برخی از فروشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که بدون اپلیکیشن قادر به ادامه حیات نیستند. به‌عنوان‌مثال اسنپ مارکت بدون اپلیکیشن نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. گروهی از فروشگاه‌ها نیز وجود دارند که بدون اپلیکیشن هم می‌توانند به کار خود ادامه دهند. برندهای معروف جزو این گروه هستند. با توجه به موارد اشاره‌شده پیشنهاد می‌کنیم فروشگاه اینترنتی خود را بر پایه‌یک سایت فروشگاهی قرار دهید. به‌عنوان مکمل نیز حتماً به فکر طراحی اپلیکیشن فروش باشید. برای کسب اطلاعات در این زمینه مقاله‌های طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی و ساخت اپلیکیشن سوپرمارکت آنلاین را نگاه کنید.

0/5 ( 0 نظر )