طرح کسب و کار به این معناست که صاحبین آن حرفه به چشم‌اندازی درست از مسیر موفقیت خود دست پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه طرح کسب و کار و مشاوره اقتصادی چیست، بپردازیم. همچنین به مباحثی از جمله اهمیت و ضرورت آن، نحوه‌ی ایجاد یک طرح مناسب و انواع آن می‌پردازیم. در گام اول بیاییم بیشتر با تعریفی از این طرح آشنا شویم.

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار چیست؟

هر کسب و کاری برای داشتن آبنده‌ای روشن نیاز به طرحی دارد که در آن آینده و مسیر خود را مشخص کند. در واقع این طرح با این هدف طراحی و پیاده‌سازی می‌شود،که همواره مدیران گزارشی از عملکردها و کارهای انجام شده خود داشته باشند. آن را بارها با مشاورین خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و تلاش کنند تمامی نقاط ضعفشان را تقویت کنند. این کار کمک بسیار بزرگی به آینده کسب و کارشان خواهد کرد.

چرا به طرح کسب و کار نیاز داریم؟

استفاده از طرح کسب و کار در بیزنس سبب می‌شود که تمامی اهداف، ماموریت‌ها، استراتژی‌ها، پیش‌بینی‌ها و کلیه مقاصدی که به عنوان هدف اصلی برای بیزنس خود در نظر گرفته‌ایم، به روشنی اجرا و پیاده‌سازی شود. شما به عنوان یک مدیر یا کارآفرین نیاز به طرحی برای کسب و کارتان دارد تا بتوانید شغل و جرفه‌ی خود را به راحتی و با دردسر کمتری راه‌اندازی کنید. این طرح به شما می‌کند که کلیه ابهامات را از مسیر کاری خود بزدایید و قدم در همان مسیر پیشرفت خود بگذارید.

 

چه زمانی باید از طرحی برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال کاملا واضح است. شما باید قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود طرحی برای آن اجرا و پیاده‌سازی کنید. چون در این طرح کلیه استراتژی‌ها و اهداف شما در کسب و کار شفاف‌سازی می‌شود و تا زمانی که به یک چشم‌انداز درستی از این موقغیت در حرفه‌ی خود دست پیدا نکنید، چگونه می‌خواهید امیدی به موفقیت در کسب و کارتان داشته باشید. پس بهترین و اصلی‌ترین زمان برای استفاده از آن در آغاز شروع به فعالیتتان است تا بتوانید در مسیر روشنی برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود حرکت کنید.

چگونه طرح کسب و کار خود را رسم کنیم؟

حال که به اهمیت این مهم در حرفه‌ی خود آگاه شدید، شاید اولین سوالی که پس از آن برایتان پیش می‌آید، این باشد که حالا چگونه می‌توانم طرح کسب و کاری برای بیزنس خود داشته باشم. تهیه طرحی برای کسب و کارها به تناسب نوع فعالیت و اهداف متفاوت است. اما آنچه که برای هر بیزنس مدلی یکسان است، این است که:

  1. اهداف خود را از کسب و کارتان به روشنی درک و بیان کنید.
  2. بازار هدف خود را به خوبی تحلیل کنید.
  3. استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف و نقاصد را دارید، بیان و ارزیابی کنید.
  4. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  5. سرمایه‌ای که دارید را بررسی و تحلیل کنید و متناسب با اهمیت اهداف آنها را بودجه‌بندی کنید.
  6. توصیف درستی از استراتژی‌ها و اهداف خود داشته باشید.
  7. بازار رقبا و همکاران خود را تحلیل کنید.

رعایت این 7 مورد به شما کمک می‌کند تا بتوانید بیزینس مدل مناسبی را برای کسب و کار خود پیاده‌سازی و اجرا کنید.

جهت آشنایی بیشار برای داشتن برنامه کسب و کاری قوی اینجا کلیک کنید.

مراحل اجرای طرح کسب و کار

انواع طرح‌ها برای برنامه‌ریزی کسب و کارها

طرح کسب و کار، انواع مختلفی دارد که متناسب با نوع فعالیت، نوع کاربران و میزان اهمیت اهداف است. اگر بخواهیم انواع آن را نام ببریم می‌توان به مواردی از جمله: یک صفحه‌ای، عملیاتی، خلاصه، وام، توصیف محصولات و خدمات، مالی و فروش و بازاریابی اشاره کرد. شما می‌توانید بسته به نوع و مدل کسب و کار خود از یکی از این طرح‌ها برای بیرنس مدل خود استفاده کنید.

چه کسانی به ایجاد طرح برای کسب و کار نیاز دارند؟

شاید باید اینجور سوال پرسیده می‌شد، چه کسانی به طرح‌ریزی برای کسب و کار نیاز ندارند؟ در واقع کسانی به بیزنس مدل احتیاجی ندارند که کسب و کاری نداشته باشند و بیکار به زندگی خود ادامه می‌دهند. هر مدیر یا کارآفرینی برای داشتن مسیری هدفمند در کسب و کار و استارتاپ خود حتما نیاز به بیزنس مدل یا همان طرح کسب و کار دارد. آنقدر هم طرح ریزی کردن و برنامه‌ریزی برای داشتن یک طرح مناسب زمانبر و انرژی‌بر نیست که صاحبین کسب و کار در ابتدا فشار زیادی را متحمل شوند. حتی اگر دانش کافی در این زمینه هم نداشته باشند، مشاوران اقتصادی متخصصی وجود دارند که بتوانند شما را در این زمینه یاری کنند.

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برای داشتن تحلیل اقتصادی درستی از طرح کسب و کار باید عواملی رو ارزیابی کرد و با توجه به نتایجی که از ارزیابی آنها به دست می‌آید، می‌توان تحلیل اقتصادی درستی از بیزنس مدل خود داشته باشیم. اما این عوامل چیست؟

  1. مدت زمان بازگشت سرمایه: تخمین دوره بازگشت سرمایه مهم‌ترین مرحله در تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار محسوب می‌شود. هر چقدر این مدت زمان کوتاه‌تر باشد، بیانگر اینست که طرح مناسب و قوی‌ای برای کسب و کارتان دارید.
  2. ارزش خالص بیزنس مدل: در این قسمت بررسی می‌شود که آیا این طرح ارزش اقتصادی برای مدیران و کارآفرینان دارد یا خیر؟! ارزش خالص این طرح از تفاضل میزان درآمد طرح و هزینه طرح بدست می‌آید.
  3. نرخ بازگشت داخلی: نرخ بازگشت داخلی به این معناست که تمامی آن منابعی که برای طرح خود تخصیص داده‌اید، به کسب سود برای کسب و کار شما بپردازند.
  4. تحلیل نقطه سر به سر: در این قسمت بررسی می‌شود که چقدر از هزینه‌های فروش و درآمد باید صرف خط تولید محصولات و خدمات شما شود.
  5. حساسیت اقتصادی: در این قسمت تمامی آثار مثبت و منفی تحمیل شده بر کسب و کارها و نوسانات بازارهای داخلی و اتفاقات جهانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

نمونه‌ای از اجرای یک طرح کسب و کار

در این بخش می‌خواهیم به صورت مرحله‌ای نمونه‌ای از اجرای یک طرح مناسب برای کسب و کارها را بیان کنیم.

صفحه اولیه: این صفحه باید شامل مواردی چون عنوان طرح، نام و نام خانوادگی طراح، محل اجرا و تاریخ آن باشد.

معرفی: شامل معرفی متقاضیان شخصی و حقوقی، شریکان و سرمایه‌گذاران و مشخصات محل اجرای طرح، مشخصات محصولات و خدمات، میزان سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌های آتی است.

مدیریت اجرایی: در این بخش خلاصه از عملکردها و نحوه مدیریتی توضیح داده می‌شود.

تجزیه و تحلیل: طرح از تمامی جوانب اعم از بازار، صنعت، فنی و نیروی انسانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شرح کسب و کار: اهداف، نوع فعالیت شرکت، ماموریت‌ها و برنامه‌ها در این قسمت تدوین می‌شود.

معرفی خدمات و محصولات: تمامی جزییات و مزایای رقابتی به طور واضح باید در این بخش بیان شود.

خط تولید: تمامی برنامه‌ها و منابعی که برای تولید محصولات و خدمات در اختیار دارید را شرح دهید.

برآورد هزینه‌های لازم: تمامی هزینه‌ها اعم از هزینه سفارشات تا جمع‌آوری نیروی انسانی برای خط تولید را در نطر بگیرید.

بازاریابی: از استراتژی مناسبی برای بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

ارزیابی ریسک‌ها: تمامی ریسک‌ها و مخاطرات را در نظر بگیرید.

برنامه مالی: یک برنامه مالی مناسبی برای طرح خود داشته باشید.

 

طاهاتک، چه کمکی می‌تواند در راستای طرج‌ریزی کسب و کار به مشتریان خود کند؟

طاهاتک با همکاری با پژوهشکده‌ها و نهادهای اقتصادی و همچنین دانشگاه اصفهان با بهره‌گیری از اساتید مدیریت و اقتصاد شما را در امر مشاوره‌ی اقتصادی کسب و کار همراهی می‌کند و شما می‌توانید با خیال آسوده کسب و کار خود را توسعه دهید. طرح‌های کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند تا با استفاده بهینه از منابع موجود کسب و کار خود را توسعه دهید، موانع را بشناسید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. امروزه طرح‌های کسب و کار می‌توانند مسیر رشد و توسعه شرکت‌ها را مسیرگذاری کنند و مدیران با تکیه بر این طرح‌ها کسب‌وکار خود را رونق ببخشند، تیم اقتصادی طاهاتک با تجربه‌ی چند ساله شما را در این مسیر یاری می‌رساند.

 

0/5 ( 0 نظر )