چالش های اوبر از جمله موضوعاتی است که همواره در داستانهای موفقیت اوبر بیان می‌شود. چالش‌هایی که نه تنها مانعی برای رشد و پیشرفت اوبر نبود بلکه مقدمه‌ای برای پیشرفت و رشد آن به حساب می‌آمد. مدیران اوبر با روش صحیح مدیریت خود از بسیاری از چالش‌هایی که آنها روبرو بودند، سربلند بیرون می‌آمدند و تا جایی که می‌شد سعی می‌کردند تیم خود را کمتر با این مسائل درگیر کنند و خودشان در خط مقدم با روش‌های خلاقانه به حل مشکلات بپردازند. در ادامه با چالش‌ها و راه‌حل‌هایی که اوبر برای بیرون آمدن از آنها بکار میبرد، بیشتر آشنا می‌شوید.

همه چیز در مورد چالش های اوبر

اولین‌ چالش‌های اوبر چه بود؟

اوبر در ابتدای فعالیتش با اولین چالش خود روبرو شد. کمبود مساقر و مشتری! این اولین چالشی بود که بر سر راه اوبر قرار گرفت. اوبر باید راهی را برای جذب مشتریان بیشتر پیدا می‌کرد. وگرنه با این اوضاع نمی‌توانست سوددهی مناسبی از استارتاپ خود داشته باشد. بنابراین برای گسترش دایره کاربران خود نیاز به صرف هزینه‌های تبلیغاتی بسیاری داشت که برای تامین آنها تصمیم گرفت چندین سرمایه‌گذار به تیم فعلی اوبر اضافه کند. اضافه شدن سرمایه‌گذارها به اوبر و اجرای چندین طرح تشویقی سبب شد که بر تعداد مسافران و رانندگان این سامانه افزوده شود و این اولین چالشی بود که اوبر توانست از طریق همکاری با چندین سرمایه‌گذار آن را پشت سر بگذارد.

پس از آن درگیری با مقام‌های شهر سان فرانسیسکو چالشی جدی و مهمی را برای اوبر در آن زمان فراهم آورد. مقامات سانفرانسیسکو بر این باور بودند که اوبر تحت عنوان یک شرکت تاکسیرانی فعالیت می‌کند و باید همانند دیگر شرکت‌ها دارای مجوزات تاکسیرانی باشد. در صورتیکه اوبر این مجوزات را ندارد و فعالیت خود را در سطح شهر آغاز کرده است. به دنبال این شکایات و درگیری‌ها مدیرعامل اوبر یعنی تراویس کالانیک با حضور در دادگاه و ارائه شواهد لازم چنین اتهامی را از کمپانی خود دور کرد. او اوبر را به عنوان پلتفرمی معرفی کرد که  مسافران و رانندگانی که وسیله نقلیه دارند و تمایل دارند که با اتومبیل خود کسب درآمد کنند،به یکدیگر وصل می‌کند. بنابراین فعالیت آن کاملا مستقل از یک سازمان تاکسیرانی در سطح شهر است.

در همان حالی که تاکسی اینترنتی اوبر رشد بین‌المللی را تجربه می‌کرد، اختلافات عمیق و جدی با سیستم‌های تاکسیرانی شهرها و البته دولت‌های کشورهایی که اوبر به آنها راه یافته بود چالش های اوبر را زیادتر می کرد. در سال 2014 و در ماه آوریل، فعالیت تاکسی اینترنتی اوبر در شهر برلین از طرف دولت این کشور ممنوع شد. اگرچه این مجموعه همچنان در سایر شهرهای آلمان بسیار فعال و جدی روندی رو به رشد را ادامه می‌داد. در همین حال استقبال شدید مردمی از تاکسی اینترنتی اوبر همچنان تعلیق فعالیت اوبر در شهر برلین را در ابهامی رو به بهبودی قرار می داد و به نظر می‌رسید که نتیجه این پرونده هنوز به طور قطع مشخص نشده است.

مساتل امنیتی از دیگر چالش‌هایی بود که اوبر با آن دست و پنجه نمی‌کرد. کاربران و نهاد‌های دولتی اذعان داشتند که اوبر دقت کافی در استخدام رانندگان خود ندارد و اوبر از نظر امنیتی شرایط خوبی را ندارد. این مسئله آنقدر برای اوبر چالش برانگیز شده بود که سرانجام فعاللیشت در لندن متوقف شد. پس از آن اوبر برای حل این مشکل تدابیر امنیتی بسیاری را در نظر گفت. اوبر پس از راه‌اندازی سیستم‌های خودکار در سامانه خود بطور مدارم سوابق و سوپیشینه‌های رانندگان خود را بررسی و در سفرها آنها را ردیابی می‌کرد. همچنین اضافه نمودن سرویس‌های راید چک و ضبط صدای مسافران اقدامی بود که در جهت ارتقا سطح ایمنی اوبر  انجام گرفت. در صورت بروز کوچکترین مشکلی آنها را با مقامات قضایی روبرو می‌کرد. و این تا حدی در بالابردن کیفیت امنیت سفرها در اوبر تاثیر داشت. راه‌اندازی این سیستم سرانجام باعث شد که در آن سال بیش از 50 هزار راننده از اوبر اخراج و رانندگانی که از حسن سابقه پایداری برخوردار بودند، به جای آنها در اوبر فعالیت کنند.

برای آشنایی بیشتر با تهدیدات اوبر کلیک کنید!

چالش‌های اوبر را بدانیم

جدال با تاکسی‌های شهری

پس از آنکه اوبر در زمان اندکی به محبوبیت باور نکردنی رسید، خشم آژآنس‌ها و رانندگان تاکسی‌های شهری را بیش از پیش شعله ور کرد. بنابراین در تاریخ 11 ژوئن 2014 رانندگان تاکسی‌های شهری چون لندن، پاریس، برلین و مادرید بر علیه این تاکسی اینترنتی دست به اعتراض زند. آنها باعث و بانی کاهش درآمد خود را در این روزها اوبر می‌دانستند و از مقالات دولتی خواستار برکناری هر چه زودتر اوبر بودند. با این حال استقبال شدید مردمی از چنین سیستمی مانع از حذف اوبر از سیستم حمل و نقل کشوری می‌شد. و اعتراض این رانندگان کاری از پیش نبرد. در بین تمامی این شهرها فقط در برلین بود که مجوز فعالیت اوبر فسخ شد. این مجادلات و درگیری‌ها فقط به اینجا بسنده نکرد و با بزرگتر شدن و فراگیرتر شدن فعالیت اوبر در دیگر نقاط جهان زمینه را برای تولد مخالفان بیشتر آماده ‌می‌کرد.

اوبر در ابتدای فعالیتش رقیب سرسختی نداشت. به دلیل نداشتن رقیب، اوبر توانست به سرعت رشد کند. رشد سریع اوبر در بازه زمانی کوتاه عاملی برای پیدایش چالش‌هایش بود. او پس از آنکه توانست جایگاه خود را در آمریکا تثبیت کند تصمیم به بین المللی کردن فعالیتش گرفت. حالا که اوبر فعالیتش را در دیگر کشورها ادامه داد با چالش جدیدی روبرو می‌شد. او باید تمامی توان خود را برای قانع کردن نهادها و سران دولتی آن کشورها به کار میگرفت تا بتواند مجوز فعالیتش را کسب کند.

 

چالش های اوبر جدی‌تر شد!

چالش های اوبر صرفا به اعتراضات گسترده راننده‌های تاکسی در چند شهر بزرگ دنیا خلاصه نمی‌شود. سیل مخالفت‌های دولتی و شرکت های تاکسیرانی با اوبر با اقدامات قانونی چالش های اوبر را وارد فاز تازه‌تری می‌کند. معترضان دولتی و غیر دولتی با طرح این ادعا که اوبر مالیات و یا هزینه‌های صدور پروانه پرداخت نمی‌کند ، رقابت با این سیستم حمل و نقل را در فضایی غیر منصفانه تعریف می‌کنند. عدم پرداخت هزینه‌های صدور پروانه یا مالیات از طرف مخالفان اوبر ارتباط مستقیمی با به خطر انداختن مسافران ، رانندگانی که تعلیم ندیده‌اند و در نتیجه فاقد مجوز و بیمه هستند خواهد داشت.

این پرونده‌های حقوقی اما گاهی با شکایت‌ راننده‌های اوبر هم همراه می‌شود مبنی بر اینکه آنها اگرچه از کارمندان این سیستم هستند اما از حقوق و مزایای قانونی مطابق بر قوانین کار بی‌بهره‌اند. به همین ترتیب است که اوبر در مسیر پیشرفت روزافزون خود مشکلات بسیاری را می‌بیند که ناخودآگاه این راه را برای آن ناهموار می‌کنند. با این حال موج چالش های اوبر در میانه‌های سال ۲۰۱۵ شدت گرفت. اسپانیا، کلمبیا، ایتالیا، فرانسه، دانمارک، کانادا،‌ چین و انگلستان و برخی دیگر کشورها ، اعتراضات بسیاری را علیه اوبر راه انداختند. که در نتیجه آنها و البته اختلافات با عوامل دولتی برخی کشورها، فعالیت اوبر در اسپانیا و دو شهر هند ممنوع شد.

اگرچه یکسال بعد اوبر با قوانین جدیدتر و محدودیت‌های بیشتر دوباره به خیابان‌های مادرید بازگشت. هر چند در این بازگشت سخت‌گیری‌های درباره این سرویس حمل و نقل اینترنتی بیشتر شد. در عین حال اختلاف با دولت‌های هند، ایالات متحده و استرالیا هم بسیار جدی‌تر پیش رفت.

چه سرنوشتی در انتظار اوبر است؟

اوبر از همان بدو تولدش همواره سعی می‌کرد با رونمایی از امکانات جدید خود صنعت خود را بزرگتر کند و مزایای سرویس تاکسی اینترنتی خود را به رخ دیگر رقبا بکشاند. تا جایی که اکنون بر مسئله‌ی راه‌اندازی اتومبیل‌های خودران در حمل و نقل شهری تمرکز کرده است. در سال 2016 بود که اوبر در این زمینه ورود کرد و طرح خود را بصورت آزمایشی در شهر پیتسبورگ اجرا کرد. اما در همان زمان برخورد اتومبیل با یک عابر پیاده و مرگ او این سرویس ویژه اوبر را زیر سوال برد. به صورتی که تاکنون هم خبری از اتومبیل‌های خودران اوبر نیست. حال باید دید اوبر برای آینده خودچه مسیری را در نظر می‌گیرد؟ آیا همانند قبل این چالش را با موفقیت پشت سر می‌گذارد؟ نظر شما چیست؟ آیا پایانی برای فعالیت‌ها و سرویس‌های اوبر می‌بینید؟

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد چالش‌های اوبر اینجا کلیک کنید.

0/5 ( 0 نظر )