اپلیکیشن فروشگاه بهتره یا سایت فروش؟ این سوال توسط بسیاری از فروشندگان پرسیده می شود. آنها می خواهند بدانند که با طراحی اپلیکیشن فروش موفقیت بیشتری بدست می آورند یا با راه اندازی و طراحی سایت فروشگاه. اولین اولویت یک فروشگاه فروش بیشتر است که طبیعتا سود بیشتر به دنبال دارد. برای فروش بیشتر نیاز به تبلیغ و دیده شدن دارید. یکی از مهمترین بسترهای تبلیغات، فضای مجازی است. سایت، اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی ابزارهایی هستند که فضای مجازی در اختیار فروشندگان می گذارد. هر کدام از این ابزارها ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. با پر رنگ تر شدن نقش اپلیکیشن فروش، برخی از فروشندگان سایت فروش خود را یا به طور کلی کنار گذاشته اند و یا از قابلیت های آن کمتر استفاده می کنند. برخی دیگر به اپلیکیشن اعتقاد چندانی ندارند و پایه فروش اینترنتی خود را بر سایت بنا نهاده اند.  دسته ای دیگر نیز از هر دو ابزار سایت و اپلیکیشن فروشگاه خود استفاده می کنند. در این مقاله در مورد اینکه اپلیکیشن طراحی کنیم یا سایت فروش بحث می کنیم.

ویژگی های سایت فروش در مقایسه با اپلیکیشن فروشگاه

برای انتخاب بین طراحی اپلیکیشن فروشگاه یا سایت ابتدا ویژگی های سایت فروشگاهی را بررسی می کنیم. از زمان ظهور اینترنت سایت ها نیز طراحی شدند. به طور کلی هدف از راه اندازی یک سایت اعلام موجودیت به همگان از طریق فضای مجازی و اینترنت است. بنابراین طراحی سایت فروشگاهی نیز برای همین هدف انجام می شود اما در کنار آن اهداف دیگری نیز مد نظر هستند. مهمترین این اهداف عبارت اند از:

1. نمایش و معرفی محصولات در فضای مجازی

2. خرید و فروش آنلاین محصولات

3. تبلیغات مجازی برای فروشگاه

4. ارتباط مجازی با تمام مشتریان

5. قابلیت دسترسی مجازی بالا به فروشگاه

6. به روز رسانی آسان و فوری

7. سازگاری با همه دستگاه ها

8. قابلیت اشتراک گذاری عالی

9. رعایت بهداشت

11. ایجاد فضای مقایسه محصولات و انتخاب بهتر برای مشتری

نمایش و معرفی محصولات در فضای مجازی

در یک سایت فروشگاه می توانید تمام محصولات خود را معرفی کرده و به نمایش بگذارید. نوع محصول، برند، کیفیت، قیمت و … مواردی هستند که خریداران می خواهند در مورد آن بدانند. شاید ارایه اطلاعات بصورت حضوری به دلیل مشکلاتی از جمله شلوغی فروشگاه، کم حوصلگی و … مشکل باشد. ولی در سایت می توان به راحتی هر اطلاعی در مورد محصولات ارایه داد. بنابراین خریداران با مراجعه به سایت به آسانی هر اطلاعی در مورد محصول مورد نظرشان را بدست می آورند.

خرید و فروش آنلاین محصولات

یکی از دلایل مهم طراحی اپلیکیشن فروشگاه یا سایت فروش، خرید و فروش آنلاین است. پروسه خرید و فروش حضوری معمولا زمانبر بوده و با مشکلاتی همراه است. ولی خرید و فروش آنلاین به دلیل صرفه جویی در وقت و راحتی بسیار مورد علاقه فروشندگان و خریداران است.

تبلیغات مجازی برای فروشگاه

ابزار تبلیغ برای هر شغل و مجموعه فروش لازم و حیاتی است. یکی از نقاط قوت سایت نسبت به اپلیکیشن فروشگاه بحث تبلیغات است. سایت همواره در اینترنت وجود دارد و احتمالا موقع جستجو توسط کاربران دیده شده و باعث جذب مشتری می گردد ولی یک اپلیکیشن فروشگاه چنین مزیتی ندارد.

ارتباط مجازی با تمام مشتریان

از طریق یک سایت فروشگاهی فروشنده و خریدار می توانند به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط بوده و تبادل نظر کنند. مثلا فرض کنید خریداری بخواهد در مورد محصول خاصی بیشتر بداند. به جای مراجعه حضوری و یا تماس می تواند به راحتی در قسمت چت سایت درخواست خود را ثبت کرده و پاسخ آن را دریافت کند. برخی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ مانند دیجی کالا امکان چت تصویری آنلاین را نیز به سایت خود اضافه کرده اند. معمولا اپلیکیشن فروشگاه این ویژگی را با کیفیت سایت ارایه نمی دهد.

قابلیت دسترسی مجازی بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروشگاه از نظر قابلیت دسترسی بسیار بهتر از اپلیکیشن فروشگاه است. سایت همواره در فضای اینترنت وجود داشته و در اختیار همگان است. هر کسی می تواند با یک جستجوی ساده سایتتان را پیدا کرده و مشتری شما گردد. این کار به راحتی و با سرعت برای هر کاربری امکان پذیر است. اما اپلیکیشن فروشگاه شما باید حتما بر روی موبایل خریدار نصب شده باشد تا مشتری بتواند از آن استفاده کند.

به روز رسانی بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروش به راحتی توسط فروشگاه قابل به روز رسانی است. فروشنده می تواند تغییراتی که لازم باشد را اعمال کند تا همه بتوانند آن را ببینند. ولی اپلیکیشن فروشگاه بایستی توسط خود کاربر بر روی موبایلش به روز رسانی شود.

سازگاری با همه دستگاه ها

سایت فروشگاهی و کلا هر سایتی با همه دستگاه ها (موبایل و …) سازگاری دارد. اما اپلیکیشن فروشگاه شما و یا هر اپلیکیشنی با توجه به نوع طراحی و ویژگی های ساختاری می تواند بر روی دستگاه های دیگر جوابگو باشد.

قابلیت اشتراک گذاری بهتر نسبت به اپلیکیشن فروشگاه

سایت فروش و یا هر سایتی را می توانید به راحتی در هر بستری به اشتراک بگذارید. کاربر بدون انجام کار خاصی می تواند از طریق لینکی که به اشتراک گذاشته اید وارد سایتتان شود. اما اپلیکیشن فروشگاه و یا هر اپلیکیشن دیگری پس از اشتراک گذاری نیاز به نصب توسط کاربر دارد.

رعایت بهداشت

سایت فروشگاهی یا اپلیکیشن فروشگاه به دلیل فراهم نمودن بستر خرید و فروش آنلاین عدم حضور فیزیکی خریداران را به دنبال دارد. بنابراین مشکلات بهداشتی که معمولا در فضای فروشگاه ها به دلیل تماس افراد با یکدیگر بوجود می آیند برطرف می شوند. با شیوع کرونا این ویژگی فروشگاه های اینترنتی مورد توجه جوامع قرار گرفت تا جایی که تعداد فروشگاه های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است.

ایجاد فضای مقایسه محصولات و انتخاب بهتر مشتری

یک سایت فروشگاهی امکان انتخاب محصول بهتری برای خریداران فراهم می کند. مشتریان می توانند با مقایسه محصولات از نظر کیفیت، برند، قیمت و … محصول مطلوب خود را به راحتی پیدا کنند.

طراحی اپلیکیشن فروش

ویژگی های اپلیکیشن فروشگاه

کاربرد اپلیکیشن ها بسیار فراتر از یک فروشگاه اینترنتی می باشد. اپلیکیشن ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. این ویژگی ها باعث شده طراحی اپلیکیشن در اولویت کاری بسیاری از مجموعه ها مخصوصا استارتاپ ها قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله طراحی اپلیکیشن و استارتاپ ها را نگاه کنید. فروشندگان زیادی نیز از این ابزار استقبال کرده و نسبت به طراحی اپلیکیشن فروشگاه خود اقدام کرده اند. در ادامه برخی از مهمترین ویژگی های یک اپلیکیشن فروش را بیان می کنیم.

نمایش و معرفی محصول به صورت آنلاین و آفلاین

در یک اپلیکیشن فروشگاه می توان محصولات را به نمایش گذاشت. نکته مهم این است که اپلیکیشن ابزارهای دسته بندی بهتری نسبت به سایت در اختیارمان می گذارد که می توانند برای خریدار جذاب باشند. همچنین موقع آفلاین بودن نیز این محصولات بر روی اپلیکیشن قابل نمایش هستند بر عکس سایت که فقط موقع آنلاین بودن، محصولات قابل نمایش هستند.

خرید و فروش آنلاین بهتر نسبت به سایت

در اپلیکیشن فروشگاهی می توانید بهتر از یک سایت خرید و فروش آنلاین را تجربه کنید زیرا ابزارها و امکانات پیشرفته تری در اختیار دارید.

سورت و انتخاب بهتر محصول نسبت به سایت فروش

در اپلیکیشن فروشگاهی بهتر از سایت می توان محصولات را سورت کرد و در نتیجه انتخاب مطلوب تری حاصل می شود.

کارآیی بسیار بهتر در حالت آفلاین نسبت به سایت 

اپلیکیشن فروشگاه در حالت آفلاین نیز کارآیی دارد. سایت نمی تواند در حالت آفلاین کارآیی چندانی داشته باشد در حالی که اپلیکیشن در حالت آفلاین نیز بیشتر عملکردهای خود را حفظ می کند.

استفاده منظم و شخصی سازی

یک اپلیکیشن فروشگاه توسط مشتری بر روی موبایل نصب می شود. مشتری به طور منظم با این اپلیکیشن خرید انجام داده و به احتمال زیاد تبدیل به یک مشتری ثابت می گردد. ولی امکان اینکه یک کاربر از طریق سایت به یک مشتری ثابت تبدیل شود بسیار کم است.

استفاده راحت تر نسبت به سایت 

اپلیکیشن به دلیل اینکه به طور اختصاصی بر روی موبایل نصب می شود مانند یک ابزار همواره در اختیار کاربر است. همچنین ابزارها و امکانات اپلیکیشن ها باعث جذابیت برای کاربران و ایجاد حس خوب در آنهاست. این عوامل باعث می شوند که کاربر راحت تر از اپلیکیشن استفاده کند و نسبت به آن رویکرد بهتری داشته باشد. اما یک سایت فروش از چنین مزیتی برخوردار نیست.

مقایسه اپلیکیشن فروشگاه با سایت فروش

اپلیکیشن فروشگاه یا سایت فروش؟ با توجه به بخش های قبلی اکنون می توان بهتر به این سوال پاسخ داد. همانطور که اشاره کردیم هر کدام ویژگی هایی دارند که برخی از آنها مشترک است و برخی دیگر اختصاصی. ماهیت برخی از فروشگاه ها به گونه ای است که بدون اپلیکیشن قادر به ادامه حیات نیستند. به عنوان مثال اسنپ مارکت بدون اپلیکیشن نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. گروهی از فروشگاه ها نیز وجود دارند که بدون اپلیکیشن هم می توانند به کار خود ادامه دهند. برندهای معروف جزو این گروه هستند. با توجه به موارد اشاره شده پیشنهاد می کنیم فروشگاه اینترنتی خود را بر پایه یک سایت فروشگاهی قرار داده و به عنوان مکمل نیز حتما به فکر طراحی اپلیکیشن فروش باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله های طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی و ساخت اپلیکیشن سوپرمارکت آنلاین را نگاه کنید.

0/5 ( 0 نظر )