تاثیر کرونا بر کسب و کارها سبب شد برخی از آنها با رکود اقتصادی شدیدی مواجه شوند. البته بحران اقتصادی بوجود آمده متوجه تمامی کسب و کارها نبود بلکه در کنار آن برخی از کسب و کارها با افزایش درآمد قابل توجهی روبرو شدند. در این مقاله نگاهی به تاثیر مثبت و منفی کرونا بر کسب و کارها میندازیم و به بررسی راه‌حل‌های که سبب فرار از این بحران اقتصادی می‌شود، می‌پردازیم.
نگاهی به تاثیر کرونا بر کسب و کارها در ایران

کسب و کارتو کرونایی کن!

اگر نگاهی به رشد کرونا در چند روز اخیر بیندازیم، بخوبی متوجه رشد سرسام‌آور این ویروس در جهان می‌شویم. این ویروس در ابتدا در ووهان چین شکل گرفت ولی اکنون یک جهان را به خود مبتلا کرده است. برای رشد و فراگیر شدن هر مسئله‌ای در دنیا کافیست یک سری عوامل دست به دست هم دهند تا آن مسئله را شایع کنند. کسب و کارها نیز ازین قضیه مستثنی نیستند!!

اگر به فکر رشد کسب و کار خود نه فقط در این وضعی که کرونا برایتان به بار آورده است؛ هستید، باید بدانید چه عواملی می‌تواند بر رشد شما تاثیر گذار باشد؟ آیا قرار گرفتن در بستر اینترنت و فضای مجازی راه حل مناسبی برای رشد کسب و کار شماست؟ اگر نگاهی به اطراف خود بندازیم و تمایل افراد را به استفاده از گوشی همراه و خریدهای آنلاین ببینم بدون شک پاسخ به این سوال بله است. راه‌حلی که اکنون با توجه به شیوع کرونا از نگاه صاحبین کسب و کارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

تاثیر کرونا بر کسب و کارها در ایران چه بوده است؟

ویروس کرونا در دسامبر 2019 در ووهان چین کشف شد. اما در آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد که سرعت انتشار این ویروس اینفدر سریع باشد. سرانجام پس از چند ماه در تاریخ 29بهمن ماه 1398 کرونا نیز به ایران رسید و تاکنون افراد زیادی را با خود درگیر کرده است. این ویروس نه تنها سبب اختلال در سلامتی و زندگی افراد شده است، بلکه تاثیرات مخرب بسیاری را نیز به کسب و کارها تحمیل کرده است. البته همانطور که قبلا هم بیان کردیم، تاثیر کرونا بر کسب و کارها فقط تاثیری منفی نبوده است و در بعضی موارد تاثیری بهینه و مثبت داشته است.

در مورد کرونا و راه‌های پیشگیری از آن بیشتر بدانیم...

مخروب‌ترین تاثیر کرونا بر کسب و کارها

تاثیر مخرب کرونا بیشتر متوجه کسب و کارهایی بوده است که به صورت سنتی و با کسب درآمدی روزانه فعالیت می‌کرده‌اند. البته کسب و کارهای فراوانی هم بوده‌اند که از خارج کشور به صورت حضوری برای تجارت وارد کشور می‌شده‌اند و اکنون در این شرایط دیگر هیچ تجارتی با کسب و کارهای ایرانی ندارند.
از جمله تاثیرات منفی که کرونا برای کسب و کارها و مشاغل زیادی فراهم کرده‌است عبارتند از :
1. کاهش فروش
2. ریزش مشتریان
3. تعطیلی کسب و کارها
4. تعلیق برنامه‌ریزی‌ها
5. کاهش تولید
6. بحران فروش در کسب و کارهای سنتی

 

چه کسب و کارهایی در شرایط فعلی جامعه مصون هستند؟

تاثیر کرونا بر کسب و کارها را از بعدی دیگر نگاه می‌کنیم. تعدادی از کسب و کارها هم در کشور با شیوع کرونا با رشد چشمگیری در تولید محصولات و خدمات خود مواجه شده‌اند. این روزها افراد برای جلوگیری از عدم مبتلا شدن به ویروس کرونا مدام در حال شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها، بدن و کلیه سطوح هستند. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در زمینه بهداشت و سلامتی فعالیت می‌کنند، رشد چشمگیری در تولید و فروش محصولات خود داشته‌اند.
علاوه بر این کسب و کارهای آنلاین نیز در شرایط مطلوبی به سرمی‌برند. چون بر اساس توصیه‌هایی که بهداشت جهانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در جهان کرده است، افراد از حضور در اماکن عمومی و خیابانها منع شده‌اند. بسیاری از افراد این روزها کار و زندگی خود را رها کرده و در خانه‌های خود مانده‌اند. پس طبیعی است که برای پیشگیری، تمامی نیازهای خود را بصورت غیرحضوری تامین کنند.

البته باز هم نمی‌شود برای تمامی کسب و کارهای آنلاین تاثیر مثبت کرونا را در نظر گرفت. کسب و کارها بسته به زمینه فعالیتشان دچار سود و زیان این بحران شده‌اند. مثلا فروشگاه‌هایی که به صورت آنلاین محصولات و خدمات خود را می‌فروشند، در وضعیت بهتری نسبت به دیگر مشاغل قرار دارند. اما در همین کسب و کارهای آنلاین آنهایی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند، با ضرری جدی روبرو شده‌اند.

 

آنلاین کردن کسب و کارها راه حلی برای فرار از تاثیر کرونا بر کسب و کارها

آنلاین شدن کسب و کارها، راه حلی برای فرار از مخروبترین تاثیر کرونا بر کسب و کارها

با شیوع این بیماری همانطور که می‌بینیم بسیاری از افراد خانه نشین شده‌اند. حتی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند نیروهایشان به صورت دورکاری فعالیت نمایند. پس افراد سعی می‌کنند تا جایی که می‌شود از منزل خود بیرون نیایند و از حضور فیزیکی در اماکن جلوگیری کنند. آنها در این شرایط تمایل دارند تمامی آنچه که نیاز دارند را به صورت آنلاین خریداری کرده و هزینه آن را نیز به صورت آنلاین پرداخت کنند.
تاثیر کرونا بر کسب و کارها سبب ایجاد چالشی برای کسب و کارهای سنتی شده است. این چالش سبب شده‌است که کسب و کارهای سنتی به این فکر بیفتند که اگر آنها هم در بستر اینترنت فعالیت داشتند، می‌توانستند اکنون محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین بفروشند و دچار رکود اقتصادی این روزها در کسب و کار و حرفه‌ی خود نمی‌شدند.
اما هنوز هم دیر نیست. شما می‌توانید همین حالا تمامی اقدامات لازم را جهت آنلاین کردن کسب و کار خود انجام دهید اما چگونه؟

چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

عده‌ای بر این باور هستند که اگر بخواهند، کسب و کار خود را آنلاین کنند، فقط کافیست یک پلتفرمی مانند اپلیکیشن، سایت و یا شبکه‌اجتماعی برای خود تهیه و محصول را در آن معرفی کنند. اینها فقط قسمتی از روند کاری آنلاین شدن است. برای آنکه کسب و کار و شغل سنتی خود را در بستر اینترنت قرار دهید، باید مراحلی را زیر نطر داشته باشید و با توجه به این مراحل برنامه‌ریزی مناسبی را برای اینترنتی کردن آن مهیا کنید. اما این مراحل چیست؟

  1. نیاز سنجی: برای آنلاین کردن کسب و کارتان ابتدا باید نیازسنجی درستی از آن داشته باشید. اینکه چه محصول و خدماتی را برای چه کسانی می‌خواهید آنلاین کنید. پس از آن باید تمامی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات کسب و کارتان را بررسی و برنامه‌ریزی مناسبی را برای آن انجام دهید. در این مرحله ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تصمیم گرفته می‌شود. تصمیمی که از اینجا به بعد روند کار بر اساس آن پی‌ریزی می‌شود.
  2. هویت بصری: پس از آنکه به چشم‌انداز درستی از کسب و کار خود برای آنلاین شدن دست یافتید، حال نوبت به این می‌رسد که یک هویتی برای برند خود تعیین نمایید. هویتی که برند و شغل شما با آن اسم و شمایل به دیگران و مخاطبانتان معرفی شود.
  3. تهیه بستر مناسب برای فروش محصولات و خدمات: پس از عبور از دو مرحله بالا، حال باید بسترهایی را برای قرار دادن محصولات و خدمات در اینترنت انتخاب و تهیه کنید. این بستر می‌تواند سفارش یک اپلیکیشن، سایت و یا شبکه‌های اجتماعی برای شما باشد. هر کسب و کاری به تناسب نیاز و بازخوردی که از فروش محصولاتش دارد، شاید به یکی از این بسترها و شاید به تمام آنها در کنار هم برای افزایش فروش خود نیاز دارد. عده‌ای پس از بررسی‌های لازم می‌بینند که بشترین فروش را از طریق اپلیکیشن دارند. پس طبیعیست که بر روی سفارش اپلیکیشنی با کیفیت تمرکز داشته باشند.
  4. بازاریابی و مغرفی دیجیتالی خود: شاید مهم‌ترین مرحله از آنلاین شدن کسب‌وکارها همین است. اینکه شما تمامی بسترها را برای آنلاین شدن فراهم کرده‌اید ولی مشتری‌ و کاربری نداشته باشید، پس چه فایده‌ای دارد که اصلا آنلاین شده‌اید؟! شما باید خود را به دیگران معفی کنید. باید از انواع ترفندهای بازاریابی دیجیتال به بهترین نحو استفاده کنید و محصولات و خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهید. هر بار با پیشنهاد‌های جدید مشتریان قبلی خود را بار دیگر به دایره کاربران خود بازگردانید و با طرحی فوق‌العاده‌تر باعث شوید آنها شما را به دوستانشان معرفی کنند. مثلا به آنها بگویید با معرفی ما به یک نفر از دوستانشان از تخفیف ویژه‌ای هم برای خود و هم دوست مغرفی شده برخوردار می‌شوند. البته این مبحث مربوط به ترقندهای حوزه‌ی بازاریابیست که در حیطه‌ی بحث کنونی ما نیست. ما فقط شما را از اهمیت این موضوع در کسب و کارتان آگاه ساختیم.

 

مشاوره راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

تمامی مراحلی که در بالا جهت آنلاین کردن کسب و کارها توضیح داده شد، بر عهده شما نیست. افرادی هستند که با علمی که در این زمینه دارند به راحتی می‌توانند به شما در تجزیه و تحلیل کسب و کارتون کمک کنند. مشاورین ما با شناختی که از بازارهای کنونی و فعالیت‌های اینترنتی دارند به خوبی می‌توانند شما را در این امر یاری نمایند. پس اگر به فکر رشد کسب و کار خود هستید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های زیر با مشاورین ما در ارتباط باشید:

تلفن تماس: 09032033400- 03131315775

و یا شماره همراه خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا مشاورین ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند:

4/5 ( 1 نظر )